Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Jó kis közlekedési bírságok

2009.05.03

"Május elsejétől már nem százalékban mérik a megengedett sebesség túllépését, hanem kilométer/órában- jelentette be keddi sajtótájékoztatóján Komáromi Endre, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályvezetője.

Az új rendeletben tételesen felsorolja, hogy milyen bírságra számíthat az előírásokat megszegő járművezető. Attól függően mennyivel lépte túl a megengedett sebességet a büntetési tétel változik. A legkisebb bírság továbbra is 30 000 forint marad,de ha például az 50-es táblánál 80km/órával halad az illető akkor már 40 000 Ft bírsággal számolhat, ha viszont túllépi a 125 km/órát, már 300.000 forintos, legmagasabb összegű csekk fog érkezni a gyorshajtó számára.

További változások is életbe lépnek, miszerint ezentúl nem lehet méltányossági kérelem útján az objektív felelősség alá tartozó bírságokat elengedni, valamint
részletfizetési kérelmet nem, de fizetési halasztásra való kérelem benyújtását elfogadják.

2010 januártól egy helyen intézik majd az objektív felelősség alá tartozó ügyeket, amivel idén még hét regionális szervezet foglalkozik."

 

***

1) Egyrészről nem értem, hogy elsejétől miért nem százalékban mérik a megengedett sebesség túllépését?! Az alábbi kiegészítő melléklet két táblázata még - ahogy olvasható - a 410/2007. kormányrendelethez készült, de pontosan azokat a fizetendő összegeket tartalmazza, amik a mostani hírekben is vannak. Így, mint ahogy látható, továbbra is %-osan vannak meghatározva a túllépések, ami egyébként helyes, csak nem értem a hozzá kapcsolódó magyarázatot.

2) Valószínűleg csak én maradtam le valamiről, de ha ezeket a táblázatokat egy 2007-es kormányrendelethez készítették, akkor miért csak most lett hatályos??

Na mindegy... A véleményemet azért hozzátenném. Ma reggel bejöttem egy kicsit dolgozni, hogy utolérjem magam. Vasárnap lévén senki az utakon, az M0 után a II. Rákóczi Ferenc út kihalt, jó minőségű, gyakorlatilag egyenes út, kitűnő látási viszonyok és persze a 60-as tábla. Ránézek a km/h-ra. Az meg 90-est mutat. Most tekintsünk rá a jó kis táblázatunkra (vegyük elő a kesztyűtartóból) és konstatáljuk, hogy bizony komoly büntivel sújtható szabálysértés fennforgása állapítható meg. Közben a piros lapot mutogatta felém a plakátról egy ismeretlen figura, aki szintén a jogszabályok betartására intett. (Ez egy másik olyan terület - adózás -, ahol a majmok úgy gondolják, hogy nagy lemaradása van hazánk polgárainak...) Na mindegy, persze nem fordultam be a csepeli rendőrkapitányságra önként és danolva befizetni a kalkulált összeget. És nyilván nem amiatt, mert nem tudam eldönteni, hogy 50, vagy esetleg 50,1%-kal képtem túl a határt, mert bár ugye nem mindegy, hogy 40 ezer, vagy 60 ezer jó kis gyenge magyar forintot kell érte fizetnem...

Mikroökonomíából tanították (határköltség-határhaszon téma), hogy monopóliumok (jelen esetben: közlekedési bírság kiszabása) esetén kb. meddig érdemes emelni a termék (jelen esetben: bünti) árát. Anno úgy személtették, hogy egy bizonyos összegen felül (értsd: milliós nagyságrend) már érdemesebb megölni a rendőrt, mint fizetni...

Ennek fényében kíváncsi vagyok, hogy még hova emelhetik a bünti árát?! :)

Még egy megjegyzés: az önkormányzatok egyre rosszabb pénzügyi helyzetben vannak, így félő, hogy az útfelújítások helyett inkább 20-as, meg 30-as táblákat fognak kitenni, "Vigyázz rossz útburkolat!" táblákkal, hogy bejöjjön az búrkolás ára...

Kép

Kép

Kép  

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.