Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Köszönjük nem kell a Forma-1

2009.07.27
2009. 07. 27. 13:30   

A gyenge forint miatt a tavalyinál 1 milliárd forinttal lett több az idén a Magyar Nagydíj állami támogatása. Az új szerződés szerint lassul a jogdíj növekedési üteme.

Ma utalja át a versenyt szervező Hungaroring Sport Zrt. (HS) a Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló cégcsoportnak a Magyar Nagydíj rendezési jogáért járó jogdíjat. Az állam által fizetett összeg – a forint gyengélkedése miatt - a hazai futam 23 éves történetében az idén lesz a legmagasabb, s nagyjából 600 millió forinttal több annál is, amit a költségvetési törvényben eredetileg elkülönítettek erre a célra.

Ki mennyit fizet?

Hazánkban – a legtöbb rendező országhoz hasonlóan – az állam a rendezés lehetőségéért járó jogdíj megfizetésével támogatja a versenyhétvégét. Ez az összeg országonként eltérő, ráadásul a szórás igen nagy: míg - az egyetlen tényleges utcai versenynek otthont adó - Monaco egyáltalán nem fizet a kereskedelmi jogokat birtokló Ecclestone-cégbirodalomnak, addig Szingapúr 62,5 millió dollárt tesz be a Formula One Management (FOM) kasszájába, az ausztrál adófizetőknek pedig 47 millió dollárjába kerül az F1.

A Formula Money szaklap szerint az idén átlagosan 37 millió dollárt fizetnek a száguldó cirkuszt vendégül látó országok, általában ez a hagyományos rendező államok esetében alacsonyabb, míg az elmúlt években belépett, (nagyrészt fejlődő) országokban magasabb.

Új szerződés

Ezek szerint Magyarországon a jogdíj jóval alacsonyabb az átlagosnál. Hazánkban a FOM-nak fizetendő összegről még Medgyessy Péter állapodott meg a jogtulajdonossal: 2002-ben Magyarország valamivel több mint 10 millió dollárt fizetett a rendezés lehetőségéért, azóta pedig évi 10 százalékkal emelkedik a jogdíj, amely az idén lépte át először a 20 millió dollárt.

 

http://ecoline.hu/image.aspx?id=6e16f7a7-1f50-447a-b5c6-4ab7022468ed&view=502415cc-3fa5-4873-acd2-59ffd8e4cdf7

Ráadásul a jövőben lassulni fog a jogdíj emelkedésének üteme. A hétvégén ugyanis 2016-ig meghosszabbították a Magyar Nagydíj szerződését, s az új megállapodásban változtattak a feltételeken. Bár 2011-ig (eddig szól az előző kontraktus) továbbra is 10 százalékkal drágul dollárban kifejezve az állam számára a hazai futam, ezt követően évente csak 7,5 százalékkal nő majd a jogdíj – jelezte az Ecoline-nak Palik László a Hungaroring Sport Zrt. elnöke.

Az idei számla

A jogdíjat az állam általában egy héttel a nagydíj előtt bocsátja a HS rendelkezésére, amely a verseny utáni első munkanapon – tehát ma - utalja át az összeget a jogtulajdonosnak. Dollárban ezúttal 20,07 milliót fizetett a magyar állam, ami tavalyhoz képest - a szerződésben foglaltaknak megfelelően - 10 százalékos növekedésnek felel meg, forintban mérve ugyanakkor a magyar fizetőeszköz mélyrepülése miatt jóval nagyobb mértékű a növekedés.

Az elmúlt öt évben a dollár folyamatos gyengülése miatt alig változott a költségvetés terhe, sőt tavaly kevesebbet fizetett a magyar állam jogdíjként, mint 2005-ben. Az elmúlt esztendő utolsó hónapjaiban azonban rohamosan gyengülni kezdett a forint, így már az év elején látni lehetett, hogy ezúttal nem lesz elég a költségvetési törvényben elkülönített 3,14 milliárd forint a jogdíj megfizetésére.

 

http://ecoline.hu/image.aspx?id=c917c377-2359-467c-ba64-f1b5aeee8310&view=502415cc-3fa5-4873-acd2-59ffd8e4cdf7

A jelenlegi árfolyamon számolva a 20 millió dollár valamivel több, mint 3,7 milliárd forintnak felel meg, ez pedig  nagyjából 1 milliárd forintos növekedést jelent az egy esztendővel ezelőttihez képest. Ennél többet a rendezés jogáért még soha nem fizetett a magyar állam: az eddigi rekord a 2006-os 3,22 milliárd forint volt. Más kérdés, hogy az idei jogdíj lehetett volna sokkal magasabb is, hiszen a mai 187 forintos dollárkurzus éves mélypontnak számít. Márciusi árfolyamon számolva az 5 milliárdot is meghaladhatta volna a végső összeg.

A cech ugyanakkor így is 600 millió forinttal több, mint a költségvetési törvényben erre a célra elkülönített összeg. A sport-szakállamtitkárságon korában jelezték, hogy amennyiben 3,14 milliárd forintnál magasabb lesz a jogdíj, akkor az árfolyam-különbözet kompenzálása érdekében a tárca tájékoztatja a pénzügyminisztert, aki az általános tartalék terhére történő rendezésre javaslatot tesz a kormánynak.

2009. 07. 27. 09:54  

Ahogy számítani lehetett rá kevesebben látogattak ki a Magyar Nagydíjra, mint tavaly, de a nézőszám csökkenése nem volt olyan drasztikus, mint más versenyek esetében.

A 2008-asnál közel ötödével kevesebb helyszíni néző volt a hétvégi Forma-1 Magyar Nagydíjon – tudta meg az Ecoline. Palik László a versenyt szervező Hungaroring Sport Zrt. elnöke elmondta: az elmúlt év rekordszámú látogatójánál ezúttal 18 százalékkal kevesebb rajongó érkezett a három nap alatt, ugyanakkor ez az átlagosnál sokkal kisebb visszaesésnek számít.

A negyedik legjobb év

Tavaly a versenyhétvége három napja alatt összesen közel negyedmillióan voltak kint a mogyoródi pályán. Ezúttal ez a szám kissé elmaradt a 200 ezertől, amely azonban még mindig a negyedik legtöbb a Magyar Nagydíj 23 éves történetében. 

Eddig mindössze háromszor volt 200 fölött a nézőszám: 2008-ban, 2007-ben illetve 2005-ben, utóbbi esetében azonban a kiugróan magas helyszíni nézettségben komoly szerepet játszott, hogy a pénteki szabadedzésre 120 ezren váltottak jegyet, miután a belépőket akciós, 20 forintos áron adták.

 

http://ecoline.hu/image.aspx?id=d367205d-5c8b-4d76-9e11-cb1e9647fe79&view=502415cc-3fa5-4873-acd2-59ffd8e4cdf7

Palik László elmondta: az év eddigi versenyeinek mindegyikén nagyobb visszaesést tapasztaltak a nézőszámban, mint Magyarországon. Természetesen érezhető volt a válság hatása, de a 18 százalékos csökkenés a jelenlegi körülmények között kifejezetten jó eredménynek mondható. Ennél nagyobb csökkenésre utaltak az előzetes számok is: több év óta először az előzetes jegyeladások is estek, s néhány héttel a verseny előtt a szállodák még a foglaltság 20-25 százalékos zuhanásától tartottak.

Ecoline

***

Továbbra is egy csomó hasraütés van a dologban, találgatások, meg a forma-1-es lobbi, újságírók stb.. Az állam az adóforintjainkból elkölt - idén - alapból 3,75 milliárd forintot, az egyéb járulékos költségekről, mint a rendőri biztosítás, egészségügyi ellátás, infrastruktúra építése és karbantartása pedig csak erre jön. Azt értem, hogy a környékbeli szállodák, éttermek és kereskedők szép hasznot zsebelnek be ezen a 3-4 napon, de a kérdés az, hogy ez a haszon, amit bezsebelnek, arányban áll-e azzal az összeggel, amit mi az adófizetők kiadunk erre a bulira.

Nem véletlenül nincs nyilvánosságra hozott számítás a várható költésekről, mert egyszerűen tipp. A szállodások tippelnek, a kereskedők saccolnak, Palik meg egyszerűen hazudik, amikor minden kétséget kizárólag állítja, hogy tuti megéri minden félnek...Csak fejjük még egy kicsit az államot!!

A "pénteki szabadedzésre 120 ezren váltottak jegyet, miután a belépőket akciós, 20 forintos áron adták", ezek nyilván nem külföldi turisták. Már csak azért sem, mert azok előre terveznek, úgy érkeznek, parkolóhelyet stb. foglalnak, bérletet vesznek. Szóval nem lövök nagyon mellé, ha azt mondom, hogy a valódi (többlet) fizető vendég az a maradék. Marad tehát - idénre - 78 ezer néző, aki tegyük fel, hogy fejenként és naponta (!) 20.000.- forintot költ  3 napon keresztül. (Csárli, mi anno mennyit költöttünk a jegyáron felül?? Hát ez az!) Ennek áfatartalma (most már a jó kis 25%-os kulccsal számolva) 936 millió Ft. Hogyan és mikor is jön vissza legalább (!) az a 3,75 milliárd Ft, amivel az állam dotálja a - szerintem önmagában is nyereséges - hazai futamot?? Hogy visszajöjjön ez a pénz, és akkor még csak NULLÁN vagyunk, fejenként naponta ÁTLAGBAN legalább 80.000 Ft-ot kellene költeniük... És akkor még nem számoltam a saját zsebre dolgozó "perecárusokról", a blokkot sem adó "pólóárusokról" stb., és akkor a költés adótartalma drasztikusan csökken... (Azt már csak zárójelben említeném meg, hogy a híradásokban kb. 80%-os lengyel közönségről lehetett hallani, meg a parkolóban a lakókocsik tetejéről futomot néző külföldiekről. Az előbbi azért érdekes, mert Lengyelország "gyakorlatilag" szomszédos ország, autóval is könnyen ide lehet jönni, így kaját és szállást spórolni...)

Szóval tessék már levonni a következtetéseket! Én komolyan nem értem, miért kell állandóan az államot fejni, az adófizetők pénztárcáját újra és újra megsarcolni?! Ez a "kurva ország" állampolgárainak nincs ingyen! Bár lehet, hogy Gyurcsány-analógiájára erről is azt hiszik...

Ott hátul valaki jelentkezett, hogy "országimázs"! Köszönöm, leülhetsz, egyes... Majd akkor elhiszem, ha bárki mutat egy felmérést, ami arról szól, hogy "megkérdeztük a Magyarországra érkező turistákat, hogy milyen indíttatásból választották hazánkat, játszott-e ebben szerepet az F-1"? Nem véletlenül nem készült még ilyen felmérés... Az lesz majd országimázs-építés, ha elterjed rólunk, hogy kiváló, exportképes termékeket és szolgáltatásokat állítunk elő, gazdaságilag stabil, IMF hitelek nélkül is megélni képes ország leszünk, ahol az átlagfizetésből meg lehet élni, nem kell "adótoptimalizálni" stb. ... nem pedig ilyen velejéig korrupt, élősködő, bratyizós, irigy, sehol-nem-jegyzett "kurva ország", ahol inkább adnak látatlanban 4 milliárdot formaegyre, mint 10 milliárdot a tényleg rászoruló embereknek...

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.